Consell Educatiu de L'Hospitalet de Llobregat
#conselleducatiuLH Òrgan Estable de Participació
87. Obrir un debat sobre el model de gestió de la xarxa d’escoles bressol municipals i la possibilitat que les escoles bressol i llar d’infants sense ànim de lucre subvencionades amb fons públics municipals puguin optar a la seva integració voluntària en aquesta xarxa.
Accions planificades i/o realitzades:
Aquesta acció s’ha iniciat i es consideren dos tipus d’actuacions (s’ha iniciat la primera d’elles):
1. L’establiment d’una consultoria i assistència que elabori un document de treball el qual, com a mínim, contempli els aspectes següents:
-Jurídic:
·Com passar d’una concessió demanial (actual), a una concessió de serveis (model Xarxa d’escoles bressol municipals, establint, si s’escau, un període transitori, per a què aquestes escoles puguin ser licitades després d’aquest període.
·Situació laboral: anàlisi de les condicions laborals actuals i període de transició per a garantir la continuïtat laboral del personal fix (règim contractual, titulacions, categories professionals, salaris, etc.). Donar la veu a treballadors/es del sector en aquesta anàlisi i garantir així una millors condicions.
-Econòmic: anàlisi de costos per a determinar preus, explotació del servei, manteniment i reforma dels edificis i la resta d’indicadors de gestió comptable.
-Funcional i organitzatiu: Període d’adaptació del funcionament actual al model de la Xarxa d’escoles bressol municipals (estàndards de qualitat en els serveis, com servei de menjador i cuina, climatització de les aules, etc, amb la previsió d’inversions en reformes als equipaments per a equiparar els estàndards al funcionament de les escoles bressol municipals.
- Estructura de gestió municipal per a garantir el seguiment i el control actual i futur de tot el procés).
Aquesta primera acció s’ha iniciat amb l’adjudicació (desembre de 2021) a una consultora, la qual elaborarà un informe a partir del qual s’estableixi el full de ruta a seguir i les concrecions per a la futura, si s’escau, integració). L’execució d’aquest informe està prevista realitzar-se entre els mesos de gener a abril de 2022.
Accions pendents:
2. La incorporació de 5 escoles bressol, amb l’increment d’oferta de places públiques municipals que suposa (368 places), té un impacte directe sobre les aportacions d’altres administracions en el seu sosteniment. Per això es considera necessari que en paral·lel a la consultoria i assistència, també s’iniciïn converses amb el Departament d’Educació de la Generalitat, ja que aquest tindria aproximadament un 50% d’increment d’aportació econòmica al sosteniment de places, per a la qual cosa es requereixen, també, els acords d’increment pressupostari corresponent.
Si bé es considera que l’acció es podria iniciar en paral·lel, es fa evident que cal esperar a l’elaboració de l’informe de la consultoria i la decisió de les escoles bressol i llars d’infants d’iniciar el procés d’integració.
Noves necessitats sobrevingudes: La Pandèmia provocada per la COVID-19 ha posat en evidència la fragilitat d’un servei altament demandat per les famílies, però amb grans riscos de sostenibilitat del mateix degut a la seva tipologia emprenedora:
Entitats de tamany reduït, amb una economia basada en l’ocupació de places, que són la seva base de continuïtat, amb un marge escàs per suportar situacions d’inactivitat (solvència econòmica) i, alhora, mantenir despeses fixes i tributàries inherents a una activitat econòmica.
Reflexió entorn a la importància de l’educació de 0-3 que, especialment s’ha posat en evidència en aquesta situació de pandèmia provocada per la COVID-19.
Responsable: Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat
Compartir: