Consell Educatiu de L'Hospitalet de Llobregat
#conselleducatiuLH Òrgan Estable de Participació
106. Coordinar i reforçar els diversos serveis d’orientació i acompanyament als alumnes sense graduació a partir dels 16 anys abans, durant i després de la seva transició amb l’objectiu de crear itineraris i seguiment personalitzat per aquests alumnes que els retornin al sistema educatiu.
Accions planificades i/o realitzades:
En el marc del Pla Educatiu d’Entorn (PEE) de la ciutat, l’Ajuntament desenvolupa el Programa d’Orientació i Acompanyament (POA) amb l'objectiu de lluitar contra l'abandonament escolar prematur.
Aquest programa es realitza a través del contracte de serveis del PEE amb una empresa externa.
El POA treballa en el marc dels processos de transició i itineraris educatius acompanyats.
Compta amb quatre orientadores i ofereix el suport a l'orientació en els instituts públics i centres concertats de la ciutat.
El Programa d'Orientació i Acompanyament (POA) funciona com un dispositiu de coordinació de totes les accions d'orientació i de transició cap a la vida adulta i està temporalitzat en dues fases diferenciades.
En un primer moment, durant la fase d'orientació, es treballa amb l'objectiu de construir un itinerari formatiu personalitzat per a cada alumne. Aquest procés s'aborda conjuntament amb l'Institut, reforçant l'acció tutorial d'orientació i intervenint directament amb l'alumnat durant tot el curs escolar.
La segona fase del programa, un cop l'alumne ja ha sortit de l'Institut es realitza un acompanyament de sis mesos ( juliol a desembre) amb la finalitat d'afavorir la transició dels joves sense graduat en educació Secundària Obligatòria , per garantir la vinculació a la formació postobligatòria.
Específicament en el POA 0-20, l’acompanyament s’estén fins els 20 anys.
Aquesta fase finalitza al gener amb la devolució d'informació de l'acompanyament a l'Institut de procedència.
El POA treballa conjuntament amb els professionals de l'Institut que estan implicats en el procés d'orientació de l'alumnat en risc de no graduar. Es treballa de forma conjunta amb equips de suport i altres serveis externs al centre educatiu i que tenen relació directa o indirecta amb aquest i/o ofereixen recursos formatius i d’orientació per als Joves a la ciutat.
POA en xifres:
En els darrers cinc cursos (2016/17 fins 2019/20)
1649 Joves Derivats al Programa
1546 Joves Entrevistats/Orientats
538 Joves acompanyats
447 Famílies ateses
Altres elements de valor del programa:
Treball en xarxa i implicació de tots els agents que participen en l' acompanyament i seguiment de l'alumnat que presenta més dificultats dins el sistema educatiu.
- Aportació d'elements d'anàlisi per la creació i disseny de nous recursos de transició educativa que ofereixin segones oportunitats generant expectatives d'èxit per l'alumnat.
Accions pendents:
Tornar a treballar l’orientació de les tècniques POA amb l’alumnat que participa en el PAC, entre els instituts i la fundació el Llindar.
Millorar la dotació de recursos tecnològics del Programa per afavorir les intervencions facilitant la comunicació de l’equip tècnic amb els joves i llurs famílies.
Elaborar documents per tal de fer difusió del Programa.
Noves necessitats sobrevingudes:
Incrementar les hores d’intervenció del Programa d’Orientació i Acompanyament (POA) per orientar i acompanyar alumnat dels CFA.
Responsable: Ajuntament
Compartir: