Consell Educatiu de L'Hospitalet de Llobregat
#conselleducatiuLH Òrgan Estable de Participació
129. Potenciar el programa d’Orientació i Acompanyament dels alumnes que acaben l’escolarització obligatòria aconseguint itineraris personalitzats adequats per a cada alumne. Ampliar el seguiment temporal dels alumnes a més llarg termini.
Accions planificades i/o realitzades:
Signatura de l’acord de col·laboració entre l’Administració de Catalunya mitjançant el Departament d’Educació i l’Ajuntament de L’Hospitalet de col·laboració en matèria d’educació. Es pacta:
1.e) La planificació de programes de formació i inserció i dels programes d’orientació i acompanyament dels alumnes, així com l’elaboració d’un mapa de la formació professional en el marc de la Llei 10/2015, del 19 de juny, de formació i qualificació professionals i la creació de la Taula Mixta de Planificació de la Formació Professional.
En el marc del PEE , es desenvolupa el Programa d'Orientació i Acompanyament (POA) , la finalitat d’aquest programa és orientar l’alumnat en risc de no graduar i acompanyar-lo en el procés de transició a recursos de nova oportunitat.
Aquest objectiu es treballa des de l’atenció individualitzada del jove i la seva família per aconseguir itineraris ajustats al perfil i característiques de cada alumne.
El programa està temporalitzat en dues fases
En un primer moment, durant la fase d'orientació, es treballa amb l'objectiu de construir un itinerari formatiu personalitzat per a cada alumne. Aquest procés s'aborda conjuntament amb l'Institut , reforçant l'acció tutorial d'orientació i intervenint directament amb l'alumnat durant tort el curs escolar.
En la segona fase del programa, en cursos anteriors , un cop l'alumne ja ha sortit de l'Institut ,és realitzava un acompanyament de sis mesos ( juliol a desembre) amb la finalitat d'afavorir la transició dels joves sense graduat en educació Secundària Obligatòria , per garantir la vinculació a la formació postobligatòria.
Fins el curs 17/18 l’equip del programa estava format per 3 orientadores.
Al curs 18/19 s’incorpora una professional més a l’equip POA i s’amplia a un any l’acompanyament dels alumnes del la Florida i s’amplia també la intervenció als centres concertats d’aquest territori.
Aquesta ampliació es desenvolupa dins les actuacions del Pla Integral Les Planes-Blocs Florida.
Senyalar també que la intervenció del POA al barri de la Florida s’emmarca en el pilotatge del PEE 0-20.
En el curs actual 19/20 el POA amplia la fase acompanyament en totes les zones educatives de la ciutat a 1 any (passa de 6 mesos a 12 mesos). Per tant, els joves orientats durant un curs escolar, seran acompanyats fins el Juliol del curs escolar següent. Aquesta millora s’inspira en les millores del pilotatge del PEE 0-20 que es va iniciar durant el curs anterior a l’àmbit territorial de la Florida i que dona resposta a la necessitat d’allargar l’acompanyament a l’alumnat en un moment de fragilitat en quan l’abandonament de la formació.
En el curs 19/20 el programa incorpora dues noves actuacions més :
. Inici suport al Departament d’Orientació dels centres concertats de secundària.
. Creació de noves eines virtuals del POA destinades al suport a l’orientació i acompanyament de joves, famílies i professionals i manteniment i actualitzacions de les mateixes.
Accions pendents:
Avaluar i consolidar l’acompanyament anual de l’alumnat.
Avançar en la creació de noves eines virtuals de suport de les diferents actuacions del programa.
Millorar els recursos tecnològics
Avançar en la integració de recursos d’orientació dels diferents serveis de l’ajuntament i de la ciutat (dispositiu únic d’orientació).
Responsable: Ajuntament, Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona
Compartir: